Resumen: [EN] The Universitat Politècnica de València (Technical University of Valencia) is
committed itself to the pedagogical integration of a series of cross-curricular
competences within its study programmes to complement the training of its students.
This paper suggests a model and a tool whose purpose is to be of use in different
Engineering education contexts in order to carry out the evaluation of the competence
known as Effective Communication. The objective of the model is to account for the
multiple components of Effective Communication. The tool consists of a kit for
Engineering teachers that incorporates methodological ideas, learning tasks and
rubrics for the development and evaluation of Effective Communication in different
subjects from the Engineering degrees at the Universitat Politècnica de València.[ES] La Universitat Politècnica de València está comprometida con la incorporación de
una serie de competencias de carácter transversal para completar la formación de
sus estudiantes. En este trabajo explicamos un modelo y una herramienta para la
evaluación de la competencia Comunicación Efectiva, que pretende ser útil en
diferentes contextos de formación en ingenierías. El modelo nace para dar cuenta
de los diversos componentes de la Comunicación Efectiva. La herramienta consiste
en un kit para el profesorado de ingeniería e incluye ideas metodológicas, tareas y
rúbricas para el desarrollo y la evaluación de la Comunicación Efectica en diversas
materias de las titulaciones de Ingeniería de la Universitat Politècnica de València.