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dc.contributor.author | Hernández Rodríguez, Ernesto![]() |
es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-09-13T07:54:17Z | |
dc.date.available | 2018-09-13T07:54:17Z | |
dc.date.issued | 2018-07-13 | |
dc.identifier.issn | 1886-2438 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/107206 | |
dc.description.abstract | [EN] This paper presents a descriptive characterization of intentionality of high school students’ performances, when trying to solve ambiguities in contents and intra and extratextual anaphoric referential relationships in their written comments of a literary text. Anaphora is the grammatical, referential and content interrelationship between a lexical element and another, known as antecedent. The students wrote their texts in class and in counseling sessions to promote reflexive and self-regulated textual decisions when modifying their writings. The compilation of texts involved the follow-up of the textual decisions to try to improve writing. The method of analysis contemplated criteria and expectations as textual categories for classification and interpretation. Results show that anaphora relationships involve grammar cohesion, contents and punctuation. The main difficulties were the incorporation and correction of information and the ambiguities in intra-textual anaphora. Intentionality was manifested in the regulation of performance and in the experimentation of compensatory strategies, when students couldn’t find solutions to certain difficulties. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este trabajo presenta una caracterización descriptiva de la intencionalidad en el desempeño de estudiantes de bachillerato al tratar de resolver ambigüedades en contenidos y relaciones de referencia anafórica intra y extratextual en sus comentarios escritos de un texto literario. La anáfora es la interrelación gramatical, referencial y de contenido entre un elemento léxico y otro denominado antecedente. Los alumnos escribieron sus textos en clase y en asesorías para propiciar decisiones reflexivas y autorreguladas en las modificaciones de sus escritos. La recopilación de textos involucró el seguimiento de las decisiones textuales para tratar de mejorar la redacción. El método de análisis contempló criterios y expectativas de textualidad como categorías para la clasificación e interpretación. Los resultados muestran que las relaciones anafóricas involucran la cohesión gramatical, los contenidos y la puntuación. Las mayores dificultades fueron la incorporación y la corrección de la información y las ambigüedades en anáforas intratextuales. La intencionalidad se manifestó en la regulación del desempeño y en la experimentación de estrategias compensatorias al no encontrar soluciones a determinada dificultad. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Editorial Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Anáfora | es_ES |
dc.subject | Escritura | es_ES |
dc.subject | Intencionalidad | es_ES |
dc.subject | Autorregulación | es_ES |
dc.subject | Informatividad | es_ES |
dc.subject | Bachillerato | es_ES |
dc.subject | Anaphora | es_ES |
dc.subject | Writing | es_ES |
dc.subject | Intentionality | es_ES |
dc.subject | Self-regulation | es_ES |
dc.subject | Informativity | es_ES |
dc.subject | High School | es_ES |
dc.title | Intencionalidad para resolver contenidos y referencias anafóricas en el comentario escrito de un texto literario en bachillerato | es_ES |
dc.title.alternative | Intentionality to solve content and anaphoric references in the written commentary of a literary text in high school | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-09-12T10:57:20Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/rlyla.2018.8950 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Hernández Rodríguez, E. (2018). Intencionalidad para resolver contenidos y referencias anafóricas en el comentario escrito de un texto literario en bachillerato. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas. 13:41-57. https://doi.org/10.4995/rlyla.2018.8950 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/rlyla.2018.8950 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 41 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 57 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 13 | |
dc.identifier.eissn | 1886-6298 | |
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