Título: Casa en el acantilado. Materialidad y horizonte: entre lo liso y lo estriado. La Móra, Tarragona. España
Autor: Fernández González, Mario
Resumen: [EN] The development of this project aims to re-establish this
primitive and sensitive connection in intimate relation with the landscape.
Thus, Sverre Fehn and Jorn Utzon use conceptual mechanisms
such as platforms and the horizon with which they design and
work to initiate a relationship that involves idea-concept, language
and design in relation to the landscape, revealing the respect and
dialogue tied to it, giving the place quality and sensations linked
with the visual domain on the immediate and territorial landscape.
In a certain way, the project that is presented follows this idea, to
turn the gaze to the horizon, housing and involving the users of the
landscape to which they are linked, looking to the sea horizon that
establishes juxtapositions while creating tension between the close
and the distant, between the physical and ethereal, between the
perceptive and haptic, between the conscious and unconscious,
between the learnt and the experienced, searching for that
contact but also that confrontation - as S. Fehn would say – with
nature itself for the shaping and characterization of the place.[ES] La ideación de este proyecto aspira a restablecer esa
conexión primigenia y sensible en íntima relación con el paisaje.
Así, Sverre Fehn y Jørn Utzon utilizan mecanismos conceptuales como
las plataformas y el horizonte con los que proyectar y trabajar para
entablar una relación que ligue idea-concepto, lenguaje y proyecto en
relación al paisaje, poniendo en evidencia el respeto y el diálogo que
traba con ella, dotando al lugar de cualidades y sensaciones vinculadas
con el dominio visual sobre el paisaje inmediato y territorial.
En cierta manera el proyecto que se presenta persigue esa idea, dirige
la mirada hacia el horizonte, albergando y haciendo partícipes a los
usuarios del paisaje al que se vincula, proyectando una mirada sobre el
horizonte marino, que establece yuxtaposiciones y a la vez tensión entre
lo próximo y lo lejano, entre lo físico y lo etéreo, entre lo perceptivo y lo
háptico, entre lo consciente y lo inconsciente, entre lo aprendido y lo
experimentado, buscando ese contacto pero a la vez esa confrontación
-que diría S. Fehn- con la propia naturaleza para la configuración y
caracterización del lugar