Resumen: [EN] Nowadays, universities must promote the employability of their graduates, providing them with training that enhances and develops their sense of initiative and entrepreneurship. In order to achieve this entrepreneurial spirit, the use of innovative and motivating methodologies, such as gamification, along with an adequate attitude of the teaching staff as a determining factor in the adoption of teaching methodologies, are required.
The main objective of this study is to analyze the attitudes of use of gamification by university faculty as a teaching methodology, aimed at developing university students' entrepreneurship. To do so, a quantitative exploratory design, consisting of a predictive model that includes both personal variables of the university teaching staff and those explanatory of their attitudes of use, is proposed.
The results show a general positive attitude of the teaching staff towards the use of gamification. Likewise, among the proposed variables, it is the perceived utility that explains to a greater extent the attitude of the teaching staff towards the use of gamification.
To the best of our knowledge, that there is little scientific evidence in the literature regarding this topic, so this work addresses the gap research and contributes to expanding knowledge about professors and the gamification of entrepreneurship education.[ES] En la actualidad, las universidades deben fomentar la empleabilidad de sus egresados, facilitándoles una formación que potencie y desarrolle su sentido de la iniciativa y del emprendimiento. Conseguir el fomento de ese espíritu emprendedor requiere de la utilización de metodologías innovadoras y motivadoras, como es el caso de la gamificación, así como de una adecuada actitud del profesorado como factor determinante en la adopción de metodologías docentes.
Por este motivo, el objetivo principal de este estudio es analizar las actitudes de uso de la gamificación por parte del profesorado universitario como metodología docente, dirigida a desarrollar el emprendimiento de los estudiantes universitarios. Para ello, y utilizando una muestra de 95 profesores/as universitarios/as nacionales e internacionales, se ha realizado un modelo de regresiones por pasos y una moderación mediante un modelo de ecuaciones estructurales para testar las distintas hipótesis.
Los resultados muestran una actitud positiva general del profesorado hacia el uso de la gamificación. Así mismo, entre las variables propuestas, es la utilidad percibida la que explica en mayor medida la actitud del profesorado frente al uso de la gamificación. Hasta donde llega nuestro conocimiento, existe muy poca evidencia científica en la literatura respecto a esta temática, por lo que este trabajo aborda el gap existente en la investigación y contribuye a expandir el conocimiento sobre el profesorado y la gamificación de la docencia del emprendimiento.