Resumen: [EN] The case study, like other methodologies that enhance the active participation of the students, greatly favours the teaching-learning process. Here we present the design, application and results of the cases implemented in two Archaeology subjects (History Degree, University of Valencia). Within the framework of a Teaching Innovation Project (METARQ), we have implemented, in six different groups, two cases related to two subjects: Archaeological Methodology (3rd year-2nd semester, three groups) and Mediterranean Archaeology (4th year-1st semester, three groups). Both the learning results and the general opinion of the students were very positive. In addition, the application of this powerful teaching tool in different semesters and diverse and changing modalities (face-to-face, online, and blended learning) have allowed us to improve and adapt the tool to the detected needs.[ES] El estudio de casos, como otras metodologías que potencian la participación activa del estudiantado, favorece en gran medida el proceso de enseñanza-aprendizaje. Presentamos aquí el diseño, la aplicación y los resultados de los casos aplicados en dos asignaturas de Arqueología en el Grado de Historia de la Universitat de València. En el marco del Proyecto de Innovación Docente METARQ, se han puesto en práctica en seis grupos distintos: Metodología Arqueológica (3er curso-2º cuatrimestre, tres grupos) y Arqueología del Mediterráneo (4º curso-1er cuatrimestre, tres grupos). Tanto los resultados de aprendizaje, como la opinión general del estudiantado fueron muy positivos. Además, la aplicación de esta potente herramienta docente en cuatrimestres distintos y modalidades diversas y cambiantes (presencial, online y semipresencial) nos permitió mejorar y adaptar la herramienta a las necesidades detectadas.