Título: Análisis psicométrico de un cuestionario Moodle propuesto como examen online en la asignatura de Química Física General
Autor: López-Tocón, Isabel
Resumen: [EN] A virtual questionnaire is proposed, within the Moodle learning platform, as an online exam for the subject “General Physical Chemistry” of the first course in the degree of Chemistry. It is a questionnaire with 20 items of multiple choice type that have more than three distractors, with a single or multiple correct responses, a duration of 90 minutes, a sequential navigation and a delayed feedback. In order to check the effectiveness and validity of the questionnaire, the statistical and psychometric results, calculated on the basis of a classical theory of tests, are analyzed for the questionnaire as a whole and for each item. The psychometric parameters or indicators such as, the facility index, the discrimination index and the internal consistency coefficient are analyzed. These indicators will make possible to detect the weaknesses of this type of test as a virtual assessment tool.[ES] Se propone un cuestionario virtual, dentro de la plataforma de aprendizaje Moodle, como examen online, a distancia, para la asignatura Química Física General de primero de Grado en Química. Se trata de un cuestionario con 20 ítems del tipo opción múltiple con una única o varias respuestas correctas, con una duración de hora y media, una navegación secuencial y una retroalimentación diferida. Para conocer la efectividad y fiabilidad del cuestionario se analizan los resultados estadísticos y psicométricos, calculados en base a la teoría clásica de los tests, del cuestionario en conjunto y de cada uno de los ítems que lo integran. Como parámetros o indicadores psicométricos se analizan el índice de facilidad, el índice de discriminación y el coeficiente de consistencia interna, entre otros. Estos indicadores van a permitir detectar las debilidades de este tipo de prueba como herramienta de evaluación virtual.