Resumen: [EN] This communication presents the students' perspectives on an innovation carried out in one of the Practicum periods of the Degree in Primary Education at the University of Málaga (Spain), based on the principles characteristic of the Professional Learning Communities (PLC). Thirteen 4th year undergraduate students on a 9-week school placement participated in the experience. The study carried out to explore their perspectives adopted a mixed concurrent quantitative-qualitative design and information was collected through an anonymous questionnaire with closed and open questions, and through the reflections of the participants collected in their school practice portfolios. Key findings include the fact that students, in a generalized way, consider CPA beneficial, both as emotional support in their internship period, and for the development of professional skills such as structured collaboration and effective group communication, and collective reflection on educational issues. The communication concludes with a discussion on the potentialities and difficulties of the introduction of PLCs in the context of initial teacher education.[ES] La presente comunicación presenta las perspectivas del alumnado en torno a una innovación llevada a cabo en uno de los periodos de Practicum del Grado en Educación Primaria en la Universidad de Málaga (España), en el que se introdujo la filosofía y forma de colaboración características de las Comunidades Profesionales de Aprendizaje (CPA). En la experiencia participaron trece estudiantes de 4º curso del Grado y se desarrolló a lo largo de nueve semanas en las que los estudiantes realizan prácticas en centros escolares exclusivamente. El estudio realizado adoptó un diseño concurrente mixto cuantitativo-cualitativo y se recogió información a través de un cuestionario anónimo con preguntas cerradas y abiertas, y de las reflexiones de los participantes recogidas en su portafolio de prácticas. Entre los hallazgos destaca el hecho de que los participantes, de manera generalizada, consideran las CPA beneficiosas, tanto como apoyo emocional en su periodo de prácticas, como para el desarrollo de competencias profesionales clave tales como la colaboración estructurada y la comunicación efectiva en grupo, o la reflexión conjunta sobre asuntos educativos. La comunicación concluye con una reflexión sobre las potencialidades y las dificultades de la introducción de CPA en contextos de formación inicial del profesorado.