Título: Espacios para la inclusión. Compartiendo experiencias en la Universidade da Coruña
Autor: Pousada García, Thais; Vila Paz, Alba; Suárez Iglesias, Claudia; Villar Gómez, Ana; Alfonso Vázquez, Verónica; Santos del Riego, Sergio
Resumen:
[EN] This communication presents the results of a collaborative and inclusive experience carried out in a subject of the Degree in Occupational Therapy (OT) and another of the “Program Espazo Compartido” (EC), of socio-labor and inclusive training for people with cognitive disabilities, belonging to the University da Coruña (UDC). It was done in the first semester of 2020/2021, with the participation of 71 students (57 from OT and 14 from EC), divided into three groups, and 6 teachers, through the “collaborative learning” methodology, included in the teaching guide. During the face-to-face sessions, with the prism of interactive teaching, the students presented their work, according to the assigned topic on subject content, followed by a reflective and collaborative debate. The teachers used a rubric to evaluate, that allowed assessing both the work and the proactive participation and life skills of the students. The average grade was 3.47 (out of 5 in TO) and 1.27 (out of 2 in CE), and the degree of satisfaction was very high. This communication, under the set of "innovative teaching methodologies", has demonstrated its viability and beneficial results from an inclusive first experience, allowing the acquisition of specific, transversal and core competencies.
[ES] En esta comunicación se exponen los resultados de una experiencia colaborativa e inclusiva realizada en una asignatura del Grado de Terapia Ocupacional(TO) y otra del Programa Espazo Compartido(EC), de formación e inclusión socio-laboral para personas con discapacidad cognitiva, pertenecientes a la Universidade da Coruña(UDC). Se ejecutó en el primer cuatrimestre del 2020/2021, con la participación de 71 estudiantes (57 de TO y 14 de EC), divididos en tres grupos, y 6 profesores, a través de la metodología “aprendizaje colaborativo”, incluida en la guía docente. Durante las sesiones presenciales, con el prisma de docencia interactiva, los estudiantes presentaban sus trabajos, según el tema asignado sobre contenidos de la asignatura, seguido de un debate de carácter reflexivo y colaborativo. Los profesores utilizaron una rúbrica de evaluación que permitió valorar tanto el trabajo, como la participación proactiva y habilidades para la vida de los estudiantes. La nota media fue de 3,47 (sobre 5 en TO) y de 1,27 (sobre 2 en EC), y el grado de satisfacción, muy elevado. Esta comunicación, bajo el conjunto de “metodologías docentes innovadoras”, ha demostrado su viabilidad y resultados beneficiosos de una primera experiencia inclusiva, permitiendo la adquisición de las competencias específicas, transversales y nucleares.
URI: http://hdl.handle.net/10251/176634
Fecha: 2021-09-28