Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Martí Calatayud, Manuel César![]() |
es_ES |
dc.contributor.author | Cifuentes Cabezas, Magdalena Soledad![]() |
es_ES |
dc.contributor.author | Rodríguez López, Antonio Diego![]() |
es_ES |
dc.contributor.author | Hernández Pérez, Lorena![]() |
es_ES |
dc.contributor.author | Carrillo Abad, Jordi![]() |
es_ES |
dc.date.accessioned | 2022-07-14T07:49:37Z | |
dc.date.available | 2022-07-14T07:49:37Z | |
dc.date.issued | 2022-06-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/184128 | |
dc.description.abstract | [EN] This work presents the adaptation of a course mainly based on practice sessions in the chemical laboratory into a blended learning format after the irruption of the COVID-19 pandemic. The study was conducted during the course Experimentation in Chemical Engineering II of the third academic year of the B.Sc. in Chemical Engineering of the Polytechnic University of València. The development of experimental courses under the context of the pandemic takes place under strict room occupancy and hygiene rules, although teamwork and interaction between students tends to be more important than in theory classes. To make feasible that students gain experience in the use of equipment and pilot plants in the chemical laboratory, we proposed the formation of teams of 4 to 5 students, divided in two subgroups that alternated their attendance to the practice sessions. In order to mitigate the absence of one of the sub-groups in each session, we created instructive videos including the experimental part conducted in the laboratory. In addition to this, the experimental data gathered in the lab were treated by the complete team, so that all team members could participate in the treatment and analysis of experimental results. The number of views per video, as well as the response of the students in a survey confirmed the blended learning strategy as an adequate alternative to ensure the training of students in handson experiments, as well as to accomplish with the restrictive room-occupancy rules in laboratories in times of COVID-19. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En este trabajo se presenta la adaptación a la docencia híbrida de una asignatura basada en prácticas de laboratorio tras la irrupción de la pandemia COVID-19. Este estudio se llevó a cabo en la asignatura Experimentación en Ingeniería Química II, de tercer curso del grado en Ingeniería Química de la Universitat Politècnica de València. El desarrollo de asignaturas experimentales con un formato semipresencial tiene lugar bajo condiciones muy restrictivas de aforo e higiene, pese a que el trabajo en equipo y la interacción entre alumnos suele ser más importante que en asignaturas teóricas. Con el fin de posibilitar que los alumnos adquieran experiencia en el manejo de equipos y plantas piloto en un laboratorio de ingeniería química, se planteó la formación de equipos de trabajo de 4 a 5 alumnos, divididos en dos subgrupos con presencialidad alterna en las prácticas de laboratorio. Para suplir la no presencialidad en cada práctica de uno de los subgrupos, se crearon vídeos instructivos de las tareas realizadas por sus compañeros en el laboratorio. Además, los datos experimentales son tratados por cada equipo al completo en prácticas informáticas, de forma que todos son partícipes de los cálculos y análisis de datos recabados en el laboratorio. El número de visionados de los vídeos instructivos, así como la opinión del alumnado confirmaron la estrategia de docencia híbrida adoptada como una opción adecuada para asegurar la formación en asignaturas de índole experimental, permitiendo al mismo tiempo cumplir con las medidas restrictivas de aforo en un laboratorio químico. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Blended learning | es_ES |
dc.subject | Screencast videos | es_ES |
dc.subject | Laboratory practice sessions | es_ES |
dc.subject | Chemical engineering | es_ES |
dc.subject | Teamwork | es_ES |
dc.subject | Trabajo en equipo | es_ES |
dc.subject | Docencia híbrida | es_ES |
dc.subject | Vídeos instructivos | es_ES |
dc.subject | Prácticas de laboratorio | es_ES |
dc.subject | Ingeniería química | es_ES |
dc.title | Desarrollo de prácticas en el laboratorio químico en formato híbrido apoyadas en el trabajo en equipo y vídeos instructivos | es_ES |
dc.title.alternative | Development of hybrid practice sessions in the chemistry lab reinforced by teamwork activities and video-enhanced learning | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2022.16898 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingeniería del Diseño - Escola Tècnica Superior d'Enginyeria del Disseny | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales - Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Instituto de Seguridad Industrial, Radiofísica y Medioambiental - Institut de Seguretat Industrial, Radiofísica i Mediambiental | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Ingeniería Química y Nuclear - Departament d'Enginyeria Química i Nuclear | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Martí Calatayud, MC.; Cifuentes Cabezas, MS.; Rodríguez López, AD.; Hernández Pérez, L.; Carrillo Abad, J. (2022). Desarrollo de prácticas en el laboratorio químico en formato híbrido apoyadas en el trabajo en equipo y vídeos instructivos. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 20(1):51-67. https://doi.org/10.4995/redu.2022.16898 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2022.16898 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 51 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 67 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 20 | es_ES |
dc.description.issue | 1 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 1887-4592 | |
dc.relation.pasarela | OJS\16898 | es_ES |
dc.description.references | Babinčáková, M., Bernard, P. (2020). Online experimentation during covid-19 secondary school closures: Teaching methods and student perceptions. Journal of Chemical Education, 97(9), 3295-3300. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00748 | es_ES |
dc.description.references | Balamuralithara, B., Woods, P.C. (2009). Virtual laboratories in engineering education: the simulation lab and remote lab. Computer Applications in Engineering Education, 17(1), 108-118. https://doi.org/10.1002/cae.20186 | es_ES |
dc.description.references | Box, M.C., Dunnagan, C.L., Hirsh, L.A. S., Cherry, C.R., Christianson, K.A., Gibson, R.J., Wolfe, M.I., Gallardo-Williams, M.T. (2017). Qualitative and Quantitative Evaluation of Three Types of Student-Generated Videos as Instructional Support in Organic Chemistry Laboratories. Journal of Chemical Education, 94(2), 164-170. https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.6b00451 | es_ES |
dc.description.references | Córdoba-Díaz, D., Fraguas-Sánchez, A.I., Córdoba-Díaz, M., Aparicio-Blanco, J., Fernández-Carballido, A., Negro-Álvarez, S., Barcia-Hernández, E., García De, G.D., Minguillón, F., Torres-Suárez, A.I., Martín, C., Córdoba-Díaz, D., Fraguas Sánchez, A.I., Córdoba-Díaz, M., Aparicio-Blanco, J., Fernández-Carballido, A., Negro-Álvarez, S., Barcia-Hernández, E., García, G.D., … Martín-Sabroso, C. (2021). Recursos para la virtualización de prácticas de laboratorio de materias de carácter tecnológico: aplicación y validación de los mismos en Tecnología Farmacéutica, 28, 17-23. https://doi.org/10.24215/18509959.28.e2 | es_ES |
dc.description.references | Domingues, L., Rocha, I., Dourado, F., Alves, M., Ferreira, E.C. (2010). Virtual laboratories in (bio)chemical engineering education. Education for Chemical Engineers, 5(2), 22-27. https://doi.org/10.1016/j.ece.2010.02.001 | es_ES |
dc.description.references | Granjo, J.F. O., Rasteiro, M.G. (2018). LABVIRTUAL-A platform for the teaching of chemical engineering: The use of interactive videos. Computer Applications in Engineering Education, 26(5), 1668-1676. https://doi.org/10.1002/cae.22007 | es_ES |
dc.description.references | Granjo, J.F. O., Rasteiro, M.G. (2020). Enhancing the autonomy of students in chemical engineering education with LABVIRTUAL platform. Education for Chemical Engineers, 31, 21-28. https://doi.org/10.1016/j.ece.2020.03.002 | es_ES |
dc.description.references | Kapilan, N., Vidhya, P., Gao, X.Z. (2021). Virtual Laboratory: A Boon to the Mechanical Engineering Education During Covid-19 Pandemic. Higher Education for the Future, 8(1), 31-46. https://doi.org/10.1177/2347631120970757 | es_ES |
dc.description.references | Kenney, J. (2021). A Virtual Lab Format for Online Teaching During COVID-19. 1-5. | es_ES |
dc.description.references | King, C.E., Trevino, C., Biswas, P. (2021). Online Laboratory Experiment Learning Module for Biomedical Engineering Physiological Laboratory Courses. Biomedical Engineering Education, 1(1), 201-208. https://doi.org/10.1007/s43683-020-00034-9 | es_ES |
dc.description.references | Lancashire, H., Vanhoestenberghe, A. (2021). Rapid Conversion of a Biomedical Engineering Laboratory from in Person to Online. Biomedical Engineering Education, 1(1), 181-186. https://doi.org/10.1007/s43683-020-00031-y | es_ES |
dc.description.references | Nadelson, L.S., Scaggs, J., Sheffield, C., McDougal, O.M. (2015). Integration of VideoBased Demonstrations to Prepare Students for the Organic Chemistry Laboratory. Journal of Science Education and Technology, 24(4), 476-483. https://doi.org/10.1007/s10956-014-9535-3 | es_ES |
dc.description.references | Pena Martín, C., Crespo Villalba, M.B., Martínez Azorín, M., Alonso Vargas, M.Á., Villar García, J.L., Pérez Botella, J., Carrillo López, A.F. (2021). Adaptación de prácticas de laboratorio de Botánica a docencia on lin. In Memòries del Programa de Xarxes-I3CE de qualitat, innovació i investigació en docència universitària. | es_ES |
dc.description.references | Prats Moya, M.S., Burgos Bolufer, N., Chraiteh, C.M., K, A.C., Maestre Pérez, S., Martínez Amoros, N., Martínez Rodriguez, A., Roca Olmos, D., Sanchez Albert, M., Torrijo Boix, S. (2021). Adaptación de prácticas en la asignatura Ciencia y Tecnología Culinaria a la docencia dual y/o online. En Memòries del Programa de XarxesI3CE de qualitat, innovació i investigació en docència universitària. | es_ES |
dc.description.references | Schmidt-Mccormack, J.A., Muniz, M.N., Keuter, E.C., Shaw, S.K., Cole, R.S. (2017). Design and implementation of instructional videos for upper-division undergraduate laboratory courses. Chemistry Education Research and Practice, 18(4), 749-762. https://doi.org/10.1039/C7RP00078B | es_ES |
dc.description.references | Sypsas, A., Kalles, D. (2018). Virtual laboratories in biology, biotechnology and chemistry education: A literature review. ACM International Conference Proceeding Series, 70-75. https://doi.org/10.1145/3291533.3291560 | es_ES |
dc.description.references | Teo, T.W., Tan, K.C. D., Yan, Y.K., Teo, Y.C., Yeo, L.W. (2014). How flip teaching supports undergraduate chemistry laboratory learning. Chemistry Education Research and Practice, 15(4), 550-567. https://doi.org/10.1039/C4RP00003J | es_ES |
dc.description.references | Vizoso-Vázquez, Á., Rodríguez_Torres, A.M., Freire-Picos, M.Á. (2021). Adaptación de la docencia práctica de materias de Bioquímica en tiempos de la pandemia por el Covid-19. 433-442. https://doi.org/10.17979/spudc.9788497498180.433 | es_ES |