Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Deltell Pastor, Juan![]() |
es_ES |
dc.contributor.author | Mejía Vallejo, Clara Elena![]() |
es_ES |
dc.date.accessioned | 2022-11-21T10:37:27Z | |
dc.date.available | 2022-11-21T10:37:27Z | |
dc.date.issued | 2022-04-29 | |
dc.identifier.issn | 2341-3050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/189952 | |
dc.description.abstract | [EN] Berlin has gone down in history for the construction of an internal physical boundary that, far from protecting the population from external agents, protected the city s inhabitants from themselves. This article analyses how Wim Wenders tells the story of the divided city in his film The Wings of Desire (1987), studying how he looks at the boundary that constructs the forced coexistence of two cities, how he conveys the reality of a city divided by a physical and ideological border, which locations in the city he selects, which actors he chooses as vehicles to narrate the story, and what relationships they maintain with the urban space. He uses the gaze of the angels as a vehicle, for whom a physical boundary does not exist. They have an unprejudiced and intense gaze, capable of getting close to people s souls, which allows them to see how each of us lives. Wenders constructs a narrative of the city that is articulated around two central themes: memory as a collective experience and perception as a vital and individual act. The reflections contained in this article aim to explore the mechanisms that allow us to discover and experience cities. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Berlín ha pasado a la historia por la construcción de un límite físico interno que, lejos de proteger a la población de agentes externos, protegía a los habitantes de la ciudad de sí mismos. El presente artículo analiza cómo relata Wim Wenders la ciudad dividida en su película El cielo sobre Berlín (1987), estudiando qué mirada ejerce sobre el límite que construye la coexistencia forzada de dos ciudades, cómo nos traslada la realidad de una ciudad dividida por una frontera física e ideológica, qué localizaciones de la ciudad selecciona, qué actores escoge como vehículo para narrar su historia, y qué relaciones mantienen los mismos con el espacio urbano. Utiliza como vehículo la mirada de los ángeles, para los cuales un límite físico no existe. Estos poseen una mirada desprejuiciada e intensa, capaz de aproximarse al alma de las personas, que les permite ver cómo cada uno de nosotros vive. Wenders construye una narrativa de la ciudad que se articula a partir de dos ejes: lamemoria como experiencia colectiva y la percepción como acto vital e individual. Las reflexiones contenidas en este artículo pretenden ahondar en los mecanismos que nos permiten conocer y vivir las ciudades. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | VLC arquitectura. Research Journal | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Wim Wenders | es_ES |
dc.subject | City | es_ES |
dc.subject | Boundary | es_ES |
dc.subject | Berlin | es_ES |
dc.subject | Berlin Wall | es_ES |
dc.subject | Ciudad | es_ES |
dc.subject | Límite | es_ES |
dc.subject | Berlín | es_ES |
dc.subject | Muro | es_ES |
dc.title | La representación del límite en El cielo sobre Berlín de Wim Wenders | es_ES |
dc.title.alternative | The Representation of the Limit in Wim Wenders The Wings of Desire | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/vlc.2022.13218 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Proyectos Arquitectónicos - Departament de Projectes Arquitectònics | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Arquitectura - Escola Tècnica Superior d'Arquitectura | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Deltell Pastor, J.; Mejía Vallejo, CE. (2022). La representación del límite en El cielo sobre Berlín de Wim Wenders. VLC arquitectura. Research Journal. 9(1):101-126. https://doi.org/10.4995/vlc.2022.13218 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/vlc.2022.13218 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 101 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 126 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 9 | es_ES |
dc.description.issue | 1 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2341-2747 | |
dc.relation.pasarela | OJS\13218 | es_ES |
dc.description.references | Alekan, Henri. Des lumières et des ombres. Paris: Librairie du Collectionneur, 1991. | es_ES |
dc.description.references | Barron, Patrick and Manuela Mariani, ed. Terrain Vague: Interstices at the Edge of the Pale. London: Routledge, 2013. https://doi.org/10.4324/9780203552172 | es_ES |
dc.description.references | Bassan R. "Les ailes du désir." La Revue du cinéma, no. 429 (July-August 1987). | es_ES |
dc.description.references | Bergala A. "Written in the West." Cahiers du cinema, no. 400 (October 1987). | es_ES |
dc.description.references | Camus, Albert. Discours de Suéde. Paris, Gallimard, 1958. | es_ES |
dc.description.references | Ciment M. and Niogret H. "Entretien avec Wim Wenders." Positif, no. 319 (September 1987). | es_ES |
dc.description.references | Clément, Gilles. Manifeste du Tiers paysage. Montreuil: Sujet-Objet, 2004 | es_ES |
dc.description.references | Colmenares Peralta, S. "De la tabula rasa al terrain vague. El vacío como comienzo." Rita, no. 11 (May 2019). https://doi.org/10.24192/2386-7027(2019)(v11)(05) | es_ES |
dc.description.references | Cupers, Kenny, Miessen, Markus and Wendy James. Spaces of Uncertainty. Wuppertal: Müller und Busmann, 2002. | es_ES |
dc.description.references | Guerand J. P. "Wim dans les villes." Première (September 1987). | es_ES |
dc.description.references | Lacan, J., "Le désir et son interpretation." Transcription by J.B. Pontalis, approved by Dr. Lacan. Bulletin de psychologie 516, no. 6 (2011): 541-557. https://doi.org/10.3917/bupsy.516.0541 | es_ES |
dc.description.references | Levesque, L. "Le terrain vague comme matériau." Paysages -newsletter of the Association des architectes paysagistes du Québec, Montréal (June 2001). | es_ES |
dc.description.references | Mariani, Manuela & Barron, Patrick. "Cinematic Space in Rome's Disabitato: Between Metropolis and Terrain Vague in the Films of Fellini, Antonioni, and Pasolini." Modernism/modernity, no. 18 (April 2011). https://doi.org/10.1353/mod.2011.0048 | es_ES |
dc.description.references | Molitor S. "Bruno Ganz: L'homme dans l'ombre." Première, no. 122 (May 1987). | es_ES |
dc.description.references | Philippon A. "Retour amont. Les ailes du désir de Wim Wenders." Cahiers du Cinéma, no. 400 (October 1987). | es_ES |
dc.description.references | Smithson, Robert. "The Monuments of Passaic." Artforum 7, no. 4 (December 1967). | es_ES |
dc.description.references | Solá-Morales Rubió, Ignasi. Territorios. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002. | es_ES |
dc.description.references | Solà-Morales Rubió, Ignasi. The articles of Any. Barcelona: Caja de Arquitectos Foundation, 2009. | es_ES |
dc.description.references | Tassone A. "Interview with Wim Wenders." Directed by..., no. 60 (January 1979). | es_ES |
dc.description.references | VVAA. Monographic issue 16 dedicated to Wim Wenders. Nosferatu. Revista de cine (October 1994). | es_ES |
dc.description.references | Wenders, Wim. Emotion Pictures. Reflections on the Cinema. London: Faber & Faber, 1989. | es_ES |
dc.description.references | Wenders, Wim. The Logic of Images. London: Faber & Faber, 1991 | es_ES |
dc.description.references | Wenders, Wim. The Act of Seeing: Essays and Conversations. London: Faber and Faber, 1996 | es_ES |
dc.description.references | Wenders, Wim. El acto de ver. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, 2005. | es_ES |
dc.description.references | Wenders, Wim. Les Pixels de Paul Cézanne et autres regardes sur des artistes. Paris: L'ARCHE Éditeur, 2017. https://doi.org/10.5040/9780571351626 | es_ES |
dc.description.references | Wenders, Wim and Peter Handke. Les Ailes du désir. Paris: Jade-Flammarion, 1987. | es_ES |
dc.description.references | Wenders, Wim and H. Kolhoff. "La ciutat. Conversa entre Wim Wenders i Haner." Quaderns d' arquitectura i urbanisme, no. 177 (1988). | es_ES |