Título: La cultura visual televisiva y las representaciones infantiles. Fotoensayos de un estudio de caso sobre el dibujo en la escuela
Autor: Alonso-Sanz, Amparo; Huerta, Ricard
Resumen: [EN] As opposed to the numerous existing studies dedicated to the development of spontaneous child drawing, this research work offers an updated perspective which deepens the knowledge of places which can be the source of the new expressive and communicative resources used by children from 7 years of age in their creations. The aim is to highlight the way in which Visual Culture can play a relevant role in child drawing processes, generating new communicative and expressive resources for the portrait. Visual Arts Based Educational Research was chosen as the methodology for our work, and the results actually feature contrasts between literal visual citations coming from television Visual Culture and portrait drawings of female teachers by children. Our conclusion stresses the importance of a reflection stage following the consumption of Visual Culture products through which it can be ensured that the outcomes derived from child learning during the implementation stage will be not only original and subjective but also rich in details and expressive.[ES] Frente a la multitud de estudios existentes sobre el desarrollo del dibujo infantil espontáneo, esta investigación ofrece una perspectiva actualizada que profundiza en los lugares de los que pueden proceder nuevos recursos expresivos y comunicativos empleados por los niños y niñas a partir de los 7 años en sus creaciones. El objetivo es visibilizar cómo la Cultura Visual puede actuar en los procesos de dibujo infantil generando nuevos recursos comunicativos y expresivos en el retrato. La metodología seguida es la Investigación Educativa Basada en las Artes Visuales. Los resultados son confrontaciones de citas visuales literales procedentes de la Cultura Visual televisiva con dibujos infantiles de retrato de maestras. Como conclusión, la importancia de una fase de reflexión, posterior al consumo de productos de la Cultura Visual, que garantice que los resultados obtenidos de su aprendizaje en la fase de ejecución sean originales y subjetivos, ricos en detalles y expresivos.