Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Bernaschina, Diego![]() |
es_ES |
dc.coverage.spatial | east=-71.542969; north=-35.675147; name=Chile | es_ES |
dc.date.accessioned | 2023-11-16T10:49:09Z | |
dc.date.available | 2023-11-16T10:49:09Z | |
dc.date.issued | 2023-09-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/199873 | |
dc.description.abstract | [EN] This essay focuses on the study of representation of climate change in video art and sound art. The research aims to explore the interaction between ecology, technology, and creativity in relation to video installation art and its social and artistic impact on the ecological crisis. The main goal is to analyze the relationship between these three aspects through a deep analysis of media arts, specifically video art, sound art, and video installation, and how they reflect recurring themes in contemporary art. The vision of the core concepts of the use of installation in the moving image and video installation for creating a study of vibratory geography for sound art and experimental video. In the discussion, it is argued that video art and video installations are forms of art that strongly evoke the ongoing crisis and provide valuable visual analysis for understanding contemporary environmental issues. In conclusion, environmental art is a way to raise awareness about the climate crisis and the importance of adopting a sustainable approach to economic and social development. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Este ensayo se enfoca en el estudio de representación del cambio climático en el videoarte y arte sonoro. La investigación busca explorar la interacción entre ecología, tecnología y creatividad en relación con el arte de videoinstalación y su impacto social y artístico en la crisis ecológica. El objetivo principal es analizar la relación entre estos tres aspectos a través del análisis profundo de las artes mediáticas, especialmente videoarte, arte sonoro y videoinstalación, y estos se reflejan temas recurrentes en el arte contemporáneo. La visión de los conceptos básicos del uso de la instalación en la imagen en movimiento y videoinstalación para crear un estudio de la geografía vibratoria para el arte de sonido y video experimental. En la discusión, se argumenta que videoarte y videoinstalación son formas de arte que evocan fuertemente la crisis en curso y proporcionan un análisis visual valioso para comprender los problemas ambientales contemporáneos. En conclusión, el arte ambiental es una forma de sensibilizar a la sociedad sobre la crisis climática y la importancia de adoptar un enfoque sostenible en el desarrollo económico y social. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.relation.ispartof | ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales | es_ES |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Compartir igual (by-nc-sa) | es_ES |
dc.subject | Climate change | es_ES |
dc.subject | Video art | es_ES |
dc.subject | Multidisciplinary | es_ES |
dc.subject | Ecology | es_ES |
dc.subject | Technology | es_ES |
dc.subject | Creativity | es_ES |
dc.subject | Environmental art | es_ES |
dc.subject | Sustainability | es_ES |
dc.subject | Cambio climático | es_ES |
dc.subject | Videoarte | es_ES |
dc.subject | Multidisciplinario | es_ES |
dc.subject | Ecología | es_ES |
dc.subject | Tecnología | es_ES |
dc.subject | Creatividad | es_ES |
dc.subject | Arte ambiental | es_ES |
dc.subject | Sostenibilidad | es_ES |
dc.title | El arte en Chile y la crisis climática en artes mediales | es_ES |
dc.title.alternative | Art in Chile and climate crisis in media arts | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/aniav.2023.19257 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Bernaschina, D. (2023). El arte en Chile y la crisis climática en artes mediales. ANIAV - Revista de Investigación en Artes Visuales. (13):31-39. https://doi.org/10.4995/aniav.2023.19257 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | OJS | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/aniav.2023.19257 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 31 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 39 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.issue | 13 | es_ES |
dc.identifier.eissn | 2530-9986 | |
dc.relation.pasarela | OJS\19257 | es_ES |
dc.description.references | Bernaschina, D. (2019). Las TIC y Artes mediales: La nueva era digital en la escuela inclusiva. Alteridad, 14(1), 40-52. https://doi.org/10.17163/alt.v14n1.2019.03 | es_ES |
dc.description.references | Bernaschina, D. (2021). ¿Dónde está el concepto del lenguaje de artes mediales? Revista Actos, 3(6), 119-131. https://doi.org/10.25074/actos.v3i6.2056 | es_ES |
dc.description.references | De Bernard, M., Comunian, R. & Gross, J. (2022). Cultural and creative ecosystems: a review of theories and methods, towards a new research agenda. Cultural Trends, 31(4), 332-353. https://doi.org/10.1080/09548963.2021.2004073 | es_ES |
dc.description.references | Demos, T. J., Scott, E. E. & Banerjee, S. (Eds.). (2021). The Routledge Companion to Contemporary Art, Visual Culture, and Climate Change. New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429321108 | es_ES |
dc.description.references | Elwes, C. (2015). Installation and the Moving Image. New York: Columbia University Press. https://doi.org/10.7312/elwe17450 | es_ES |
dc.description.references | Fowkes, M. & Fowkes, R. (2022). Art and Climate Change (World of Art). London: Thames & Hudson. | es_ES |
dc.description.references | Manovich, L. (2001). The language of new media. Cambridge, MA: MIT Press. | es_ES |
dc.description.references | Naustdalslid, J. (2011). Climate change - the challenge of translating scientific knowledge into action. International Journal of Sustainable Development and World Ecology, 18(3), 243-252. https://doi.org/10.1080/13504509.2011.572303 | es_ES |
dc.description.references | Rinehart, R. (2007). The media art notation system: Documenting and preserving digital/media art. Leonardo, 40(2), 181-187. https://doi.org/10.1162/leon.2007.40.2.181 | es_ES |
dc.description.references | Willis, H. (2005). New Digital Cinema: Reinventing the Moving Image. London: Wallflower Press. | es_ES |