Mechanical strength parameters on polyester fabrics. Treatment applied in support of large canvas painting: "the expulsion of the merchants from the temple" by artist Saverio Lillo. (1734-1796)
Título: Mechanical strength parameters on polyester fabrics. Treatment applied in support of large canvas painting: "the expulsion of the merchants from the temple" by artist Saverio Lillo. (1734-1796)
Autor: Martín Rey, Susana; Romana Melodia, Francesca
Resumen: The twentieth century significantly facilitated the involvement analysis of the works from a more complex view, with the development of industry and science. Interdisciplinary studies became inextricably linked to the growing field of conservation and restoration understanding the conservative properties of the materials applied on paintings conservation. Since then when the conservators began to consider the application of synthetic fibers on support reinforcement on canvas paintings. Pictorial interventions, pursuing the purpose that it was none other than textile reinforcement systems, are safer and stable than those that had been done up in the time. Throughout the decades of the eighties and nineties, there was a great progress in this area, developing the application of new synthetic fabrics such as the so called non woven fabrics, polyester fibers, polyamides and others. These fibers were analyzed jointly by conservators and scientist evaluating the pros and cons of each, always emphasizing the assumptions of minimum intervention and maximum reversibility, obtaining minimum contribution of stress in the work. This article discusses the use of tissues in the intervention of strengthening the textile support and how their study has allowed the development of new materials and methodologies in this area, showing how such use in a painting on canvas large format ¿The expulsion of the merchants from the temple¿ by Saverio Lillo. (1734-1796).El siglo XX, facilito sustancialmente el análisis y la intervención de las obras desde un punto de vista más complejo, gracias al desarrollo de la industria y la ciencia. Los estudios interdisciplinares se fueron vinculando cada vez más al campo de la conservación y la restauración, permitiendo conocer mejor las propiedades conservativas de los materiales aplicados a largo plazo, para valorar su aplicabilidad o no en el refuerzo de las pinturas sobre tela. Fue en los años 60 cuando comenzó a plantearse la aplicación de fibras artificiales en intervenciones de refuerzo del soporte pictórico, la finalidad que se perseguía no era otra que la de conseguir sistemas de refuerzos textiles más seguros y estables que los que se habían venido realizando hasta el momento. A lo largo de las décadas de los 80 y 90, se produjo un gran progreso en esta área, desarrollándose la aplicación de nuevos tejidos de tipo sintético, como los denominados tejidos sin tejer, fibras de poliéster, poliamidas y un largo etcétera. Estas fibras se analizaron conjuntamente por restauradores y científicos, evaluando los pros y contras de cada una de ellas, destacando siempre las premisas de mínima intervención, máxima reversibilidad y aporte de mínimo estrés en la obra. En este artículo se analiza el empleo de los tejidos en la intervención de refuerzo del soporte textil y de que forma su estudio ha permitido el desarrollo de nuevos materiales y metodologías en esta área, mostrando como ejemplo su empleo en una pintura sobre lienzo de gran formato: ¿La cacciata dei mercanti dal tempio¿ del artista Saverio Lillo. (1734-1796).