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Subtitling Tarantino’s offensive and taboo dialogue exchanges into european spanish: the case of Pulp Fiction

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dc.contributor.advisor Universitat Politècnica de València. Departamento de Lingüística Aplicada - Departament de Lingüística Aplicada
dc.contributor.author Ávila-Cabrera, José Javier es_ES
dc.date.accessioned 2015-07-22T12:10:51Z
dc.date.available 2015-07-22T12:10:51Z
dc.date.issued 2015-07-02
dc.identifier.issn 1886-2438
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/53594
dc.description.abstract [EN] The manner offensive and taboo language is subtitled becomes a delicate and controversial practice given that this type of language functions as a lexical vehicle that provides information on the characters’ personality, social class, and setting and can provoke a strong reaction on viewers (Díaz Cintas, 2001). The omission of offensive/taboo words can therefore be said to entail a loss in their communicative function. From a Descriptive Translation Studies approach, the goals of this paper attempt to shed some light on the way the film Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994) was subtitled into European Spanish by delving into diverse matters such as: (1) the translation strategies utilised by the subtitler; (2) the way offensive/taboo dialogue exchanges were transferred on the screen; and (3) proving whether the cases of neutralisation and omission of the load of these terms might have been justified by the technical constraints of subtitling. es_ES
dc.description.abstract [ES] La manera en la que el lenguaje ofensivo y tabú se subtitula representa una práctica delicada y polémica pues este lenguaje funciona como vehículo léxico que aporta información sobre la personalidad, clase social y entorno de los personajes, pudiendo provocar una reacción fuerte en la audiencia (Díaz Cintas, 2001). Se podría decir que la omisión de términos ofensivos y tabú implica la pérdida de la función comunicativa de los mismos. Partiendo de un enfoque basado en los Estudios Descriptivos de Traducción, los objetivos de este artículo se centran en arrojar luz sobre la forma en la que el filme Pulp Fiction (Quentin Tarantino, 1994) se subtituló a español europeo, explorando así pues: (1) las estrategias traductológicas empleadas por el subtitulador; (2) la manera en la que los diálogos ofensivos/tabú fueron transferidos a la pantalla; (3) la posible influencia técnica de aquellos casos en los que la carga ofensiva y tabú queda neutralizada u omitida. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Editorial Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Offensive and taboo language es_ES
dc.subject Interlingual subtitling es_ES
dc.subject Translation strategies es_ES
dc.subject Descriptive Translation Studies es_ES
dc.subject (ideological) Manipulation es_ES
dc.subject Lenguaje ofensivo y tabú es_ES
dc.subject Subtitulación interlingüística es_ES
dc.subject Estrategias traductológicas es_ES
dc.subject Estudios Descriptivos de Traducción es_ES
dc.subject Manipulación (ideológica) es_ES
dc.title Subtitling Tarantino’s offensive and taboo dialogue exchanges into european spanish: the case of Pulp Fiction es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2015-07-22T11:56:41Z
dc.identifier.doi 10.4995/rlyla.2015.3419
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Ávila-Cabrera, JJ. (2015). Subtitling Tarantino’s offensive and taboo dialogue exchanges into european spanish: the case of Pulp Fiction. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas. 10:1-11. https://doi.org/10.4995/rlyla.2015.3419 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/rlyla.2015.3419 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 1 es_ES
dc.description.upvformatpfin 11 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 10
dc.identifier.eissn 1886-6298
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dc.relation.references 10.7202/009028ar es_ES


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