Título: El gender mainstreaming en la academia portuguesa
Autor: Sales Oliveira, Catarina; Augusto, Amélia
Resumen: [EN] The discussion on the limits and added value of gender equality intervention in society in general and in science in particular gives special attention to gender mainstreaming policies. The university plays a key role in the contemporary world not only because of being the place of professionalization, study and research, but mainly because of its role in promoting social participation, citizenship and social progress. In this article, we seek to discuss the implementation of gender mainstreaming in the Portuguese academy based on concrete experiences of gender equality plans implemented in universities and public polytechnics. Taking into account that GM has been implemented in different ways and in different contexts, based on different conceptualizations and approaches and with different resources and levels of commitment, it is fundamental to encourage reflection and critical analysis that allows us to identify failures and errors, achievements and benefits, but also dangers and challenges that are posed to their practical implementation, in particular at the level of institutions of higher education, given their specificity[ES] El debate sobre los límites y el valor añadido de la intervención en favor de la igualdad de género en las sociedades en general y en la ciencia en particular, presta especial atención a las políticas de gender mainstreaming. La universidad desempeña un papel clave en el mundo contemporáneo no solamente por ser lugar de profesionalización, estudio e investigación, sino por su función de promover la ciudadanía plena y el progreso social. En este artículo, buscamos discutir la implementación del gender mainstreaming en la academia portuguesa a partir de experiencias concretas de planes de igualdad de género desarrollados en universidades y politécnicos públicos. Considerando que el gender mainstreaming ha sido implementado de diversos modos y en distintos contextos, con base en distintos conceptualizaciones y enfoques así como con distintos recursos y niveles de compromiso, es fundamental fomentar la reflexión y el análisis crítico que nos permita identificar fracasos y errores, conquistas y beneficios, pero también amenazas y desafíos que son planteados en su desarrollo práctico, en particular al nivel de las instituciones de educación superior por su especificidad.