Resumen: [EN] Rubrics are scoring guides that, when done right, offer teachers some
advantages while qualifying. Our experience consisted in elaborate a rubric
to evaluate the group work and analyze the qualifications obtained, broken
down by sections and compare them with weight given to each section within
the rubric. The aim of our study was to analyze whether the rubric used was
discriminatory, as well as, to detect strengths and weaknesses in the designed
rubric. The results showed a wide range of qualifications once evaluated with
our rubric. 80% of rubric featured well-defined descriptors and of the
remaining 20%, 10% was evaluated by students and the other 10% was too
subjective because evaluation criteria were not well-defined. In conclusion,
our rubric was discriminatory and therefore suitable to evaluate the goup
work of our students. Sections with fewer descriptors were less
discriminatory than those with defined criteria. Generally a wide range of
qualifications demonstrate the suitability of the rubric used.[ES] Las rúbricas de evaluación son guías de puntuación que bien elaboradas
ofrecen al profesorado unas ventajas a la hora de calificar. En nuestra
experiencia hemos diseñado una rúbrica para evaluar trabajos en grupo y
hemos analizado las calificaciones obtenidas, desglosadas por apartados y
comparándolas con el peso otorgado a cada apartado dentro de la rúbrica.
La finalidad de este estudio era analizar si la rúbrica diseñada era
discriminatoria, así como detectar los puntos débiles de la misma para
reflexionar sobre las mejoras que se le podrían practicar. Los resultados
mostraron un amplio abanico de calificaciones evaluando con la rúbrica
diseñada. El 80% de la rúbrica contó con descriptores bien definidos y del
20% restante, un 10% fue evaluado por los alumnos y el otro 10% resultó
demasiado subjetivo por no tener bien definidos los criterios de evaluación,
considerándose éste un punto débil de la misma y susceptible de mejora. En
términos generales, la rúbrica utilizada ofreció notas discriminatorias entre
grupos demostrando la idoneidad de su diseño.