Resumen: [EN] This paper seeks to highlight the experience of educational innovation
"Gigantes 2.0", a project which aims to exalt the figure of the writer Miguel
de Cervantes Saavedra in the fourth centenary of his death. Based on the
principles of cooperative work, including digital teaching strategies and
reading classics we have tried to create a research concern students of
Primary Education of the Community of Madrid, guided and tutored by a
group of students of the Degree of Education primary University of Murcia
creating a link intergenerational beyond the distance physically separating
them using ICT as a communication tool. Among other results highlight the
improvement in cooperative work, dialogue and active listening, managing
ICT and pleasure for knowledge of the classics[ES] La presente comunicación pretende dar a conocer la experiencia de
innovación educativa “Gigantes 2.0”, un proyecto cuyo objetivo es ensalzar
la figura del literato Miguel de Cervantes Saavedra en el cuarto centenario
de su fallecimiento. Basándonos en los principios del trabajo cooperativo,
la inclusión de estrategias didácticas digitales y la lectura de obras clásicas
hemos pretendido crear una inquietud investigadora en los alumnos de
Educación Primaria de la Comunidad de Madrid, guiados y tutorizados por
un grupo de estudiantes del Grado de Educación Primaria de la
Universidad de Murcia creando así un vínculo intergeneracional más allá
de la distancia física que les separa, utilizando las TIC como herramienta
de comunicación. Destacamos entre otros resultados la mejora en el trabajo
cooperativo, el diálogo y la escucha activa, el manejo de las TIC y el gusto
por el conocimiento de los clásicos.