Título: Walker Evans y Europa. La influencia de las vanguardias en el estilo documental norteamericano
Autor: Pulla González, Jorge
Resumen: [EN] Walker Evans (1903-1975) is considered the founder of the American "documentary style". In this
communication we will indicate the European sources from which this style arose, among them is
the literature and photography of the margins of the avant-gardes, especially French surrealism.
We will show how Evans's photography emerges in an almost totally European environment and
drinks from two completely different sources:
In the first place the literature, especially the French literature embodied in two fundamental
figures: the poet Baudelaire, from who he will extract the flâneur's spirit, and Flaubert, a key
figure of exacerbated realism.
In second place the photography, whose most direct references are Brady and, especially, the
French Atget, with whose work he made contact in environments very influenced by the
surrealism. He also partially assimilated strategies of Soviet and German avant-garde
constructivist photography, especially in his studies of the geometric potentialities of large
architectural structures.[ES] Walker Evans (1903-1975) es considerado el iniciador del “estilo documental” norteamericano.
A lo largo de esta comunicación indicaremos las fuentes europeas de las que este surgió, entre
las que se encuentra la literatura y la fotografía del entorno de las vanguardias, en especial del
surrealismo francés. Mostraremos cómo la fotografía de Evans surge en un medio totalmente
europeo y bebe de dos fuentes completamente distintas:
En primer lugar está la literatura, especialmente la literatura francesa encarnada en dos figuras
fundamentales: el poeta Baudelaire, del cual extraerá el espíritu propio del flâneur, y Flaubert,
figura clave del realismo exacerbado.
En segundo lugar, la fotografía, cuyos referentes más directos son Brady y, especialmente, el
francés Atget, con cuya obra entabló contacto en ambientes muy influidos por el surrealismo.
También asimiló parcialmente estrategias de la fotografía constructivista soviética y alemana de
vanguardia, especialmente en sus estudios de las potencialidades geométricas de las grandes
estructuras arquitectónicas.