Título: An International Experiment with eRubrics: An Approach to Educational Assessment in Two Courses of the Early Childhood Education Degree
Autor: Bergman, María Elena
Resumen: [EN] The present project aims at assessing
the eRubric tool [1, 2] within a teacher
education programme in Early Childhood Education. The eRubric is a tool and
a method for teacher training and educational assessment. eRubrics can create collaborative learning environments,
raise awareness in students about their
own learning process and promote active
participation in class in order to ensure
learning quality. The planned methods
were interwoven with the tool and with
the control groups that were involved in
the institutional platform at the University of Stockholm. In order to provide an
international angle, the university is activelycooperating with the University of
Malaga through the Gtea [3] group. The project started during the academic
year 2012 and was divided into three stages: Implementation, development and
evaluation. According to the teachers,
the obtained results prove that eRubrics offer educational benefits in terms
of competences and proof of learning,
students’ active participation in their
tasks and peer feedback; even though
teachers still show some reluctance in
implementing this tool and methodology. On the other hand, students also
undertake a process of reflection and collaborative learning and obtain positive
results, while experiencing nonetheless
some difficulties and limitations.[ES] El proyecto que presentamos consistió
en una experimentación y evaluación de
la herramienta eRubrica[1,2] dentro del
programa de formación de docentes de
Educación Infantil. eRubrica es una herramienta pero tambien un método para
formación didáctica y evaluación formativa. Como principios posee la creación de
ambientes de aprendizaje colaborativo,
facilitar la consciencia en los estudiantes
sobre su propio proceso de aprendizaje y
la participación activa en los cursos para
asegurar su calidad. Los métodos planteados se entrelazaron con la herramienta y los grupos de control inmersos en la
plataforma institucional de la universidad
de Estocolmo. En una perspectiva internacional se coopera activamente con la universidad de Málaga a través del grupo
Gtea[3].
El proyecto se inicia en el curso año académico 2012 y se planificó en tres fases:
Implementación, desarrollo y evaluación. Los resultados muestran ventajas
pedagógicas de la herramienta en lo que
respecta a la reflexión del profesor sobre las competencias y evidencias de
aprendizaje, la participación activa del
estudiante en sus tareas y el feedback
con sus compañeros; al tiempo que se
vislumbran resistencias en el docente a
la hora de implementar e innovar con
la herramienta y su metodología. Por su
parte, los estudiantes también realizan
un proceso de reflexión y aprendizaje
colaborativo obteniendo resultados positivos, mostrando dificultades y limitaciones.