Título: Implementing Problem Based Learning: Why is it so hard?
Autor: Bouhuijs, Peter A.J.
Resumen: [EN] The article aims to provide keys to answer the question posed in the title. After contextualizing the purpose of its analysis, the author concludes that the question can be formulated in three different levels: the teachers, the programs and the organization.Many implementation problems are caused by ignoring that applying PBL has a lot more implications than introducing an electronic learning environment. PBL is not a simple application of the methodology that may be transferred to the classroom without making structural changes. The most relevant of them are the cultural and organizational changes. In order to be successful in carrying out these changes two preconditions are relevant for implementing PBL: external pressure and leadership. Finally, faculty development is underlined as relevant factor of the implementation process.[ES] El artículo pretende proporcionar claves para responder a la pregunta formulada en el título. Tras contextualizar el propósito de su análisis, el autor concluye que la pregunta puede formularse en tres niveles diferentes: el de los docentes, el de los programas y el de la organización. Muchos de los problemas surgidos en la implementación proceden de ignorar que el uso del ABP provoca un mayor número de implicaciones que la introducción de un entorno electrónico de aprendizaje. El ABP no es una simple aplicación metodológica que pueda llevarse a las aulas sin realizar cambios estructurales. Los más relevantes son el cambio cultural y el cambio organizativo. Para llevar a cabo con éxito estos cambios es preciso que se cumplan dos precondiciones: la presión exterior y el liderazgo. Finalmente hay que destacar también el desarrollo educativo con factor relevante del proceso de implementación.[FR] L’article essaie fournir les clés pour répondre à la question formulé dans le titre. Après avoir replacé le
propos de son analyse, l’auteur conclus que la question peut se formuler dans trois différentes nivaux:
celui des enseignantes, celui des programmes et celui de l’organisation. Beaucoup de problèmes
apparus dans l’implémentation proviennent d’ignorer que l’utilisation du ABP provoque un plus grand
nombre d’implications que l’introduction d’un environnement électronique d’appretissage. Le ABP n’est
pas une application méthodologique simple qu’elle puisse s’emporter à la salle de clase sans avoir
realisé changements structuraux. Les plus rélevants sont le changement culturel et le changement
organisationnel. Pour effectuer avec success ces changements il faut que s’accomplissent deux
conditions: la pression extérieure et le leadership. Pour finir, il y a que souligner aussi le développement
éducatif comme le facteur remarquable du procces d’implémentation.