Título: Comparative and Systematic Study on Staff Development in European and Chinese Universities
Autor: Yihong, Fan
Resumen: [EN] This paper summarizes a comparative and systematic study on staff development between Chinese and European universities with North American universities as background studies. The conceptual analytical lens is two‐fold, one is Boyer’s multiple‐scholarship perspective and the other is a four dimensional faculty development framework proposed by America National Education Association. The specific investigation framework of case studies pays attention to the following aspects: conceptual underpinning, context and policy, organizational structure, program and program delivery, incentive and reward scheme for staff development work, evaluation and effect of programs and future staff development trends. The objective of this study is to find out the staff development practices in European universities to shed light on the next phase of staff development policies and programs in China.[ES] Este artículo es el resumen de un estudio comparativo y sistemático sobre la formación docente, entre universidades chinas y europeas, con el referente de fondo de los estudios sobre las universidades norteamericanas. El enfoque seguido para el análisis conceptual es doble; la perspectiva de Boyer acerca de la multiplicidad de funciones académicas es el primero. El segundo, es un modelo de cuatro dimensiones del desarrollo del profesorado propuesto por la Asociación Nacional Americana de Educación. El enfoque específico de investigación sobre estudios de caso presta atención a los siguientes aspectos: el marco conceptual, el contexto y la política, la estructura organizativa, la propuesta curricular y su desarrollo, el sistema de incentivos y recompensas para el trabajo académico y la evaluación y el efecto de los programas y las futuras tendencias de desarrollo del personal académico. El objetivo de este estudio es conocer las prácticas de desarrollo del personal en las universidades