Título: Actualización y adaptación a la docencia híbrida de la asignatura Documentación y Metodología Científica del Grado en Farmacia
Autor: Lucas Domínguez, Rut; Vidal Infer, Antonio; Ferragud Domingo, Carmel; Valderrama Zurian, Juan Carlos; Cuenca Lorente, Mar
Resumen: [EN] The concern of the teaching staff to improve the teaching quality of the Scientific Documentation and Methodology subject that is taught in the first year of the Degree in Pharmacy (and double degree in Pharmacy and Human Nutrition and Dietetics) at the University of Valencia has been permanent with the development of three innovation projects during three consecutive courses and the creation of the Manual Documentation and Methodology in Health Sciences. The innovation generated includes the reformulation of both the content and the teaching methodology of the subject, based on the Flipped Classroom modality and focusing the contents around the construction
of a monographic work by the students on a pertinent topic of the teaching program. In a complementary way, and given the hybrid teaching circumstances of the 2020-2021 academic year, innovative initiatives have been developed focused on creating virtual or blended learning environments and promoting continuous evaluation of students in order to cause positive and verifiable effects in learning. At the same time, we have considered essential to know the degree of acceptance and involvement of the students regarding the implementation of the new teaching modalities.[ES] La inquietud del profesorado por mejorar la calidad docente de la asignatura Documentación y Metodología Científica que se imparte en el primer curso del Grado en Farmacia (y doble grado en Farmacia y Nutrición Humana y Dietética) de la Universidad de Valencia ha sido permanente con el desarrollo de tres proyectos de innovación durante tres cursos consecutivos y la creación del manual Documentación y Metodología en Ciencias de la Salud. La innovación generada incluye la reformulación tanto del contenido como de la metodología docente de la asignatura, basándonos en la modalidad Flipped Classroom y centrando los contenidos en torno a la construcción de un trabajo monográfico por parte de los alumnos sobre un tema pertinente del programa docente. De forma complementaria y ante las circunstancias de docencia híbrida del curso académico 2020-2021, se han desarrollado iniciativas innovadoras enfocadas a la creación de entornos de aprendizaje virtuales o semipresenciales y a fomentar la evaluación continua de los estudiantes con
el fin de provocar efectos positivos y constatables en el aprendizaje. Paralelamente hemos considerado imprescindible conocer el grado de aceptación e implicación del alumnado respecto a la implantación de las nuevas modalidades docentes.