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Information processes in Virtual 3D reconstruction of Roman Three-Bay Double Arch of Musti (Tunisia)

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

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Information processes in Virtual 3D reconstruction of Roman Three-Bay Double Arch of Musti (Tunisia)

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dc.contributor.author Franczuk, Jakub es_ES
dc.coverage.spatial east=9.143701799999999; north=36.3353877; name=84PV+FM2, Al Karib, Tunísia es_ES
dc.date.accessioned 2025-02-07T12:30:57Z
dc.date.available 2025-02-07T12:30:57Z
dc.date.issued 2025-01-31
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/214319
dc.description.abstract [EN] Highlights: The article highlights the integration of advanced modelling software, showcasing their potential in reconstructing historical monuments with high accuracy and detail. The study uses modern techniques such as LiDAR, photogrammetry, and HBIM compared with historical documentation in digital 3D reconstruction. Reality-based parametric modelling and virtual anastylosis were employed to verify and visualise hypotheses about the original structure of the arch. Abstract: The case study focuses on the virtual hypothetical 3D reconstruction of the Roman Three-bay Double Arch of Musti, Tunisia. This work, part of the AFRIPAL project, aims to enhance understanding of the Romanization and urban development of Musti between the 5th century BC and the 3rd century AD. It builds on research by Professor Naïdè Ferchiou, who provided a detailed reconstruction hypothesis based on measurements and documentation from the 1990s. Modern techniques such as LiDAR scanning, photogrammetry, Building Information Modeling (BIM), and parametric modeling were employed to visualize and verify this reconstruction. Scans of existing architectural fragments were used to create high and low-polygon models, enabling the testing of various hypotheses. The study highlights the use of tools like Reality Capture, Archicad, Rhino, and Grasshopper to reconstruct historical monuments, focusing on accuracy in modeling and detailed parametric representations. One of the main challenges was reconstructing the arch despite significant alterations due to centuries of redevelopment and later modifications. That challenge was addressed by cross-referencing historical documentation with modern scanning technologies and photogrammetry. Textured mesh and BREP modeling were incorporated with virtual anastylosis of elements to hypothesize the original structure. The study concludes by showcasing photorealistic visualizations of the reconstructed arch and discussing the potential for automating aspects of the reconstruction process using modern software. This work brings to life an ancient Roman monument and sets a workflow for future detailed virtual reconstructions of cultural architectural heritage. es_ES
dc.description.abstract [ES] El estudio de caso se centra en la reconstrucción virtual hipotética en 3D del doble arco romano de tres tramos de Musti, Túnez. Este trabajo, que forma parte del proyecto AFRIPAL, tiene como objetivo mejorar la comprensión de la romanización y el desarrollo urbano de Musti entre el siglo V a.C. y el siglo III d.C. Se basa en la investigación del profesor Naïdè Ferchiou, quien proporcionó una hipótesis de reconstrucción detallada basada en mediciones y documentación de la década de los 1990. Para visualizar y verificar esta reconstrucción se emplearon técnicas modernas como el escaneo LiDAR, la fotogrametría, el Building Information Modelling (BIM) y el modelado algorítmico. Se utilizaron escaneos de fragmentos arquitectónicos existentes para crear modelos poligonales de alta y baja resolución, lo que permitió probar varias hipótesis.El estudio destaca el uso de herramientas como Reality Capture, Archicad, Rhino y Grasshopper para reconstruir monumentos históricos, centrándose en la exactitud del modelado y la representación paramétrica detallada. Uno de los principales desafíos fue reconstruir el arco a pesar de las importantes alteraciones debidas a siglos de remodelación y modificaciones posteriores. Ese desafío se abordó mediante referencias cruzadas de la documentación histórica con las tecnologías modernas de escaneado y fotogrametría. Se incorporaron modelos texturizados y modelado de representación de límites (BREP) con anastilosis virtual de los elementos que permitían hipotetizar la estructura original. El estudio concluye mostrando visualizaciones fotorrealistas del arco reconstruido y discutiendo el potencial en la automatización de aspectos del proceso de reconstrucción utilizando software moderno. Este trabajo da vida a un antiguo monumento romano y establece un flujo de trabajo para futuras reconstrucciones virtuales detalladas del patrimonio arquitectónico cultural. es_ES
dc.description.sponsorship This work was supported by the CoVHer under Erasmus Plus Project Grant (ID-KA220-HED-88555713); National Science Centre (NCN), under AFRIPAL Grant number 2020/37/B/HS3/00348. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València es_ES
dc.relation.ispartof Virtual Archaeology Review es_ES
dc.rights Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) es_ES
dc.subject Parametric modeling es_ES
dc.subject Heritage Building Information Modelling (HBIM) es_ES
dc.subject Virtual anastylosis es_ES
dc.subject Light Detection and Ranging (LiDAR) es_ES
dc.subject Photogrammetry es_ES
dc.subject 3D reconstruction es_ES
dc.subject Modelado paramétrico es_ES
dc.subject HBIM es_ES
dc.subject Anastilosis virtual es_ES
dc.subject LiDAR es_ES
dc.subject Fotogrametría es_ES
dc.subject Reconstrucción 3D es_ES
dc.title Information processes in Virtual 3D reconstruction of Roman Three-Bay Double Arch of Musti (Tunisia) es_ES
dc.title.alternative Procesos de información en la reconstrucción virtual en 3D del doble arco romano de tres tramos de Musti (Túnez) es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.identifier.doi 10.4995/var.2024.22543
dc.relation.projectID info:eu-repo/grantAgreement/EC/Erasmus+/2021-1-IT02-KA220-HED-000031190/EU/Computer-based Visualisation of Architectural Cultural Heritage/CoVHer
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Franczuk, J. (2025). Information processes in Virtual 3D reconstruction of Roman Three-Bay Double Arch of Musti (Tunisia). Virtual Archaeology Review. 16(32):1-16. https://doi.org/10.4995/var.2024.22543 es_ES
dc.description.accrualMethod OJS es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/var.2024.22543 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 1 es_ES
dc.description.upvformatpfin 16 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 16 es_ES
dc.description.issue 32 es_ES
dc.identifier.eissn 1989-9947
dc.relation.pasarela OJS\22543 es_ES
dc.contributor.funder European Commission es_ES
dc.contributor.funder National Science Centre, Polonia es_ES


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