Resumen:
|
[EN] Highlights:
The article highlights the integration of advanced modelling software, showcasing their potential in reconstructing historical monuments with high accuracy and detail.
The study uses modern techniques ...[+]
[EN] Highlights:
The article highlights the integration of advanced modelling software, showcasing their potential in reconstructing historical monuments with high accuracy and detail.
The study uses modern techniques such as LiDAR, photogrammetry, and HBIM compared with historical documentation in digital 3D reconstruction.
Reality-based parametric modelling and virtual anastylosis were employed to verify and visualise hypotheses about the original structure of the arch.
Abstract:
The case study focuses on the virtual hypothetical 3D reconstruction of the Roman Three-bay Double Arch of Musti, Tunisia. This work, part of the AFRIPAL project, aims to enhance understanding of the Romanization and urban development of Musti between the 5th century BC and the 3rd century AD. It builds on research by Professor Naïdè Ferchiou, who provided a detailed reconstruction hypothesis based on measurements and documentation from the 1990s. Modern techniques such as LiDAR scanning, photogrammetry, Building Information Modeling (BIM), and parametric modeling were employed to visualize and verify this reconstruction. Scans of existing architectural fragments were used to create high and low-polygon models, enabling the testing of various hypotheses. The study highlights the use of tools like Reality Capture, Archicad, Rhino, and Grasshopper to reconstruct historical monuments, focusing on accuracy in modeling and detailed parametric representations. One of the main challenges was reconstructing the arch despite significant alterations due to centuries of redevelopment and later modifications. That challenge was addressed by cross-referencing historical documentation with modern scanning technologies and photogrammetry. Textured mesh and BREP modeling were incorporated with virtual anastylosis of elements to hypothesize the original structure. The study concludes by showcasing photorealistic visualizations of the reconstructed arch and discussing the potential for automating aspects of the reconstruction process using modern software. This work brings to life an ancient Roman monument and sets a workflow for future detailed virtual reconstructions of cultural architectural heritage.
[-]
[ES] El estudio de caso se centra en la reconstrucción virtual hipotética en 3D del doble arco romano de tres tramos de Musti, Túnez. Este trabajo, que forma parte del proyecto AFRIPAL, tiene como objetivo mejorar la ...[+]
[ES] El estudio de caso se centra en la reconstrucción virtual hipotética en 3D del doble arco romano de tres tramos de Musti, Túnez. Este trabajo, que forma parte del proyecto AFRIPAL, tiene como objetivo mejorar la comprensión de la romanización y el desarrollo urbano de Musti entre el siglo V a.C. y el siglo III d.C. Se basa en la investigación del profesor Naïdè Ferchiou, quien proporcionó una hipótesis de reconstrucción detallada basada en mediciones y documentación de la década de los 1990. Para visualizar y verificar esta reconstrucción se emplearon técnicas modernas como el escaneo LiDAR, la fotogrametría, el Building Information Modelling (BIM) y el modelado algorítmico. Se utilizaron escaneos de fragmentos arquitectónicos existentes para crear modelos poligonales de alta y baja resolución, lo que permitió probar varias hipótesis.El estudio destaca el uso de herramientas como Reality Capture, Archicad, Rhino y Grasshopper para reconstruir monumentos históricos, centrándose en la exactitud del modelado y la representación paramétrica detallada. Uno de los principales desafíos fue reconstruir el arco a pesar de las importantes alteraciones debidas a siglos de remodelación y modificaciones posteriores. Ese desafío se abordó mediante referencias cruzadas de la documentación histórica con las tecnologías modernas de escaneado y fotogrametría. Se incorporaron modelos texturizados y modelado de representación de límites (BREP) con anastilosis virtual de los elementos que permitían hipotetizar la estructura original. El estudio concluye mostrando visualizaciones fotorrealistas del arco reconstruido y discutiendo el potencial en la automatización de aspectos del proceso de reconstrucción utilizando software moderno. Este trabajo da vida a un antiguo monumento romano y establece un flujo de trabajo para futuras reconstrucciones virtuales detalladas del patrimonio arquitectónico cultural.
[-]
|