Resumen:
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[EN] Highlights:
This study presents a structured methodology for the hypothetical digital 3D reconstruction of unbuilt or demolishedbuildings.
The critical digital model (CDM) of the lost church of S. Margherita in ...[+]
[EN] Highlights:
This study presents a structured methodology for the hypothetical digital 3D reconstruction of unbuilt or demolishedbuildings.
The critical digital model (CDM) of the lost church of S. Margherita in Bologna designed by Agostino Barelli in 1685 was built.
The reconstructive methodology is exhaustive, easily reproducible and transparent, and the 3D model is built and published in a way that is interoperableand accessible.
Abstract:
This paper presents a structured three-dimensional (3D) reconstruction methodology of architectural heritage adopted and implemented in the context of the CoVHer (Computer-based Visualisation of architectural Heritage) Erasmus+ project. The methodology consists of a multi-step process for hypothetically reconstructing never-built or demolished architectural heritage from the past in the form of 3D digital models. This reconstruction methodology was tested over the years with professionals, scholars and laypersons, on several case studies in the context of international workshops, museum exhibitions, VR dissemination, and it was also tested with students at the architectural drawing course at the University of Bologna. This last experimentation was particularly important because fostered us to systematise its steps and make it more easily sharable and applicable while not compromising quality and robustness. The methodological steps that we are going to address and discuss in this paper are: a) data acquisition, b) critical evaluation of historical and architectural sources, c) 2D digital redrawing of graphic material, d) construction of the 3D model, e) visualisation, f) uncertainty assessment and communication, g) documentation, and h) publication with a particular focus on interoperability and accessibility. These steps are explained in detail in order to be applicable to similar case studies and foster reproducibility, comparability, accessibility, transparency, and interoperability of the digital reconstruction. These are the key principles already recommended by the FAIR principles (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable), the Seville Principles, and the London Charter, among others. The methodology, despite being tested on various case studies and fields, has been proven to be particularly effective for never-built or demolished architectural heritage with known authors. This paper presents the case study of the reconstruction of the unbuilt Church of S. Margherita in Bologna, designed by Agostino Barelli in 1685. This exemplary case study covers all aspects of our reconstruction methodology.
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[ES] Este artículo presenta una metodología de reconstrucción tridimensional (3D) estructurada del patrimonio arquitectónico, adoptada e implementada en el marco del proyecto Erasmus+ CoVHer ( Computer-based Visualisation ...[+]
[ES] Este artículo presenta una metodología de reconstrucción tridimensional (3D) estructurada del patrimonio arquitectónico, adoptada e implementada en el marco del proyecto Erasmus+ CoVHer ( Computer-based Visualisation of architectural Heritage ). La metodología consiste en un proceso en múltiples etapas que permite reconstruir hipotéticamente, en forma de modelos digitales 3D, el patrimonio arquitectónico nunca construido o demolido del pasado. Esta metodología de reconstrucción se ha probado a lo largo de los años con profesionales, académicos y el público general en varios estudios de caso en el contexto de talleres internacionales, exposiciones en museos, difusión en realidad virtual (VR), y también con estudiantes del curso de dibujo arquitectónico de la Universidad de Bolonia. Esta última experimentación fue particularmente importante porque nos permitió sistematizar los pasos y hacerlos más fácilmente compartibles y aplicables, sin comprometer la calidad ni la robustez. Los pasos metodológicos que abordaremos y discutiremos en este artículo son: a) adquisición de datos, b) evaluación crítica de fuentes históricas y arquitectónicas, c) redibujado digital 2D del material gráfico, d) construcción del modelo 3D, e) visualización, f) evaluación y comunicación de la incertidumbre, g) documentación, y h) publicación con un enfoque particular en la interoperabilidad y accesibilidad. Estos pasos se explican detalladamente para que sean aplicables a casos de estudio similares y fomenten la reproducibilidad, comparabilidad, accesibilidad, transparencia e interoperabilidad de la reconstrucción digital. Estos son los principios clave recomendados bajo los principios FAIR (encontrables, accesibles, interoperables y reutilizables), los Principios de Sevilla y la Carta de Londres, entre otros. La metodología, aunque ha sido probada en varios estudios de caso y campos, ha demostrado ser particularmente efectiva en patrimonio arquitectónico nunca construido o demolido cuyos autores son conocidos. Este artículo presenta el estudio de caso de la reconstrucción de la Iglesia no construida de Santa Margherita en Bolonia, diseñada por Agostino Barelli en 1685. Este caso de estudio ejemplar abarca todos los aspectos de nuestra metodología de reconstrucción.
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