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dc.contributor.author | Salcedo Lobatón, Elizabeth | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-01-03T12:53:43Z | |
dc.date.available | 2018-01-03T12:53:43Z | |
dc.date.issued | 2017-12-30 | |
dc.identifier.issn | 1887-4592 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/93875 | |
dc.description.abstract | [EN] In the 21st century, in a context of technological change in which increasing amounts of new information and knowledge is produced on a daily basis, it is considered that a fundamental transversal skill to be strengthened in universities, especially in distance education, is students’ strategic learning. The research proposes an operational notion of strategic learning, which integrates in a single category, the characteristics of learning to learn, lifelong learning and self-regulated learning. Although these categories hold basis and consensus in the academic community, they are not necessarily integrated into the competency profiles that guide the educational programs. A consultation about the need to strengthen the strategic learning skills has been conducted in a distance learning master program, responsible for the education of public policies decision-makers. Teachers, students and instructional designers have expressed their opinion about the relevance of this competency, about the fundamental skills that should be given priority to improve the profile of the graduate students, about the students’ level of achievement in these skills and about the degree of responsibility the educational post graduate program has in this matter. The case study contributes with a critical view about the incorporation of strategic learning as a transversal skill, especially in distance learning programs, in order to face the deficits drawn from basic education, from the own profiles of students, and from the deficiencies of undergraduate teaching processes. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En pleno siglo XXI, en un contexto de cambio tecnológico en que se produce diariamente información y conocimiento nuevo, una competencia transversal fundamental por fortalecer en la formación universitaria, principalmente a distancia, es el aprendizaje estratégico (AE) de los estudiantes. Se propone una noción operacional de AE, que integra en una sola categoría las características del aprender a aprender, del aprendizaje autónomo y autorregulado. Aunque estas categorías observan fundamento y consenso académico, no necesariamente están integradas a los perfiles de competencias que orientan los programas de formación. En una maestría a distancia, que forma profesionales tomadores de decisiones en políticas públicas, se realizó una consulta sobre la necesidad de fortalecer capacidades para aprender estratégicamente. Docentes, alumnos y diseñadores instruccionales expresaron su opinión sobre la relevancia de esta competencia, sobre las capacidades fundamentales que deberían priorizarse para mejorar el perfil de los egresados, sobre el nivel de avance de estas capacidades en alumnos que estudian la maestría, y sobre la responsabilidad que tiene un programa de formación de posgrado en dicha materia. El estudio de caso aporta una visión crítica sobre la incorporación del AE como capacidad transversal en programas de educación superior y de posgrado a distancia, como alternativa para enfrentar los déficits que provienen de la educación básica, del propio perfil de los alumnos y de las debilidades de los procesos de enseñanza a distancia en el nivel universitario. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | REDU. Revista de Docencia Universitaria | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial - Sin obra derivada (by-nc-nd) | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje estratégico | es_ES |
dc.subject | Educación a distancia | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje autónomo | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje autorregulado | es_ES |
dc.subject | Educación superior | es_ES |
dc.subject | Aprender a aprender | es_ES |
dc.subject | Strategic learning | es_ES |
dc.subject | Distance learning | es_ES |
dc.subject | Lifelong learning | es_ES |
dc.subject | Self-regulated learning | es_ES |
dc.subject | Higher education | es_ES |
dc.subject | Learning to learn | es_ES |
dc.title | Aprender estratégicamente: Percepciones de docentes y alumnos de un programa de maestría a distancia | es_ES |
dc.title.alternative | Learning strategically: Perceptions of teachers and students of a distance learning master program | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-01-03T09:22:40Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/redu.2017.6541 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Salcedo Lobatón, E. (2017). Aprender estratégicamente: Percepciones de docentes y alumnos de un programa de maestría a distancia. REDU. Revista de Docencia Universitaria. 15(2):143-162. https://doi.org/10.4995/redu.2017.6541 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/redu.2017.6541 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 143 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 162 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 15 | |
dc.description.issue | 2 |