Resumen: [EN] In the R&D project EDU2010-15432 the
objective of the study presented here focuses on the knowledge of the opinions
of college students with experience in
the use of rubrics. An overview of the
evaluation using rubrics is obtained under two effects which are investigated:
student engagement and perceptions of
the evaluation process. The use of rubrics form an opinion based on the student, presented through the collection
and analysis of a questionnaire designed
for this purpose. It was decided to focus
the study on two real contexts, with welldefined curriculum and academic similarities, through a single empirical design
at the University of Granada and the University of Vigo. The results are organized around the characteristics of the rubric,
the evaluation mode, the process/procedure and impact on learning. The overall
evaluation of the experimentation with
rubrics includes the opinion of students
on five variables: the degree of student’s
motivation, encourages the student
to participate more, make the student
more responsible, cooperative group
work performed and recognized lack of
honesty in self-evaluation. Besides, using
the variable interest, utility and degree
of agreement about the perception of the evaluation process are also results
available. The main conclusions reside
on the similarity of trends opinion of
students of both universities, with slight
percentage differences.[ES] En el marco del Proyecto I+D EDU2010-
15432 el objetivo del estudio que aquí se
presenta está centrado en el conocimiento de las opiniones de los estudiantes universitarios con experiencia en el empleo
de rúbricas. Se obtiene una visión de la
evaluación usando rúbricas agrupada bajo
dos efectos que son investigados: el compromiso del estudiante y la percepción
del proceso evaluador. El uso de rúbricas
conforma una opinión fundamentada en
el estudiante, que se presenta a través
de la recopilación y análisis de datos de
un cuestionario diseñado para tal fin. Se
decide centrar el estudio en dos contextos reales, con similitudes curriculares y
académicas bien definidas, realizando un
único diseño empírico en la Universidad de Granada y la Universidad de Vigo. Los
resultados se organizan en torno a las características de la rúbrica, la modalidad
de evaluación, el proceso/procedimiento de evaluación y la repercusión para el
aprendizaje. La valoración general de la
experimentación con rúbrica incluye la
opinión de los estudiantes en cinco variables: el grado en que le motiva, le anima
a participar más, le hace más responsable, realiza trabajo cooperativo en grupo
y reconoce falta de honestidad en la autoevaluación. Además mediante las variables interés, utilidad y grado de acuerdo también se ofrecen resultados acerca
de la percepción del proceso evaluador.
Las principales conclusiones residen en
la similitud de tendencias de opinión de
los estudiantes de ambas universidades,
con ligeras diferencias porcentuales.