Resumen: [EN] The following paper is an advance of the innovation project that has been undertaken by the Departments of Education and History of the Open University of Madrid; an institution that since its creation has managed all its activity by means of an online methodology. The main goal of the project is to establish the appropriate strategies to maximize the efficiency of the digital resources, with special attention to audiovisual material.Our work was articulated in two phases: a first one consisting of the implementation of audiovisual material in the virtual classrooms, and the second one, focused on analysing the degree of satisfaction that students showed with these resources.In general, the preliminary results show a positive perception of the students regarding the use of videos in their learning process. However, they also show interesting nuances, first because it is the students themselves who, from their experience, reject the videos as the main learning tool and, second, because clear differences are detected depending on the degree considered: a demand for much more pragmatic and short-term content in the degree of Education, and more speculative and medium-long-term in the History area.[ES] El trabajo que de desarrolla a continuación es un avance del proyecto de innovación que se ha puesto en marcha desde los departamentos de Educación e Historia de la Universidad a Distancia de Madrid; una institución que desde su creación ha impartido todos su contenidos en un entorno online. Esta iniciativa tiene como objetivo principal establecer las estrategias adecuadas para maximizar el rendimiento de los recursos digitales, prestando una especial atención al material audiovisual.
Nuestro trabajo se articuló en dos fases: una primera consistente en la implementación de material audiovisual en las aulas virtuales y, una segunda, enfocada a analizar el grado de satisfacción y utilidad que mostraban los estudiantes respecto al uso de estos recursos.
Los resultados preliminares muestran, en general, una percepción positiva del alumnado respecto a la utilización de vídeos en su proceso de aprendizaje. No obstante, también muestran interesantes matices, primero porque son los propios alumnos los que, a partir de su experiencia, rechazan los vídeos como principal herramienta de aprendizaje y, segundo, porque se detectan claras diferencias dependiendo del grado considerado: una demanda de contenidos mucho más pragmática y a corto plazo en el grado de Educación, y de carácter más especulativo y a medio-largo plazo en el de Historia.