Título: El impacto de la tenacidad en el rendimiento académico en la educación superior
Autor: González-Ruiz, Ana Victoria; Ayllón-Salas, Patricia; Fernández-Martín, Francisco D.
Resumen: [EN] Globally, academic achievement holds a paramount position in the realm of education, given the prevalent challenges of high dropout and failure rates. Non-cognitive skills, notably grit, have emerged as crucial factors closely related to academic performance. The aim of this study was to explore the relationship between grit and academic performance in 576 students from the Faculty of Educational Sciences of the University of Granada. The Kruskal-Wallis H test for independent samples and the Mann Whitney U test for two independent samples were performed to identify the presence of differences in grit as a function of age, sex, degree and course, and academic performance as a function of grit. Spearman's correlation analysis was also performed between the study variables. In particular, the results reflected significant differences in perseverance in effort as a function of field of study and gender differences were observed in both perseverance of effort and determination. Moreover, the findings demonstrated noteworthy, statistically significant differences in the academic performance of the participants based on their levels of grit. Moreover, a discernible trend emerged, showing that university students with elevated levels of grit tended to exhibit superior academic performance. These results represent a significant contribution within the context of grit studies in Spain, as they underscore the substantial influence of this non-cognitive trait on the academic accomplishments of university students.[ES] El rendimiento académico ocupa un lugar sumamente importante a nivel internacional debido a las elevadas tasas de abandono y fracaso escolar. En este sentido, la tenacidad se encuentra estrechamente relacionada con el rendimiento académico, es por lo que el objetivo de este estudio fue explorar la relación entre la tenacidad y el rendimiento académico en 576 estudiantes de la Universidad de Granada. Para ello, se realizó la prueba H de Kruskal-Wallis para muestras independientes y la prueba U de Mann Whitney para dos muestras independientes para identificar la presencia de diferencias en tenacidad en función de edad, sexo, titulación y curso, y rendimiento académico en función de la tenacidad y el análisis de correlación de Spearman entre las variables del estudio. Los resultados revelaron diferencias estadísticamente significativas en perseverancia en el esfuerzo en función de la titulación, así como en perseverancia en el esfuerzo y tenacidad en función del sexo. Asimismo, se encontraron diferencias estadísticamente significativas en el rendimiento académico de los participantes en función de su nivel de tenacidad, con una tendencia a presentar un mayor rendimiento académico el alumnado universitario con mayor nivel de tenacidad. Estos resultados suponen un avance en lo que respecta a los estudios relacionados con la tenacidad en el contexto español, pues parece que esta habilidad no cognitiva tiene incidencia en el rendimiento académico del alumnado de universitario, con las implicaciones que ello conlleva.