[EN] This research analyzes the formative contributions related to the creation of audiovisual artistic proposals of undergraduate students in Early Childhood Education and their application in school study contexts. The ...[+]
[EN] This research analyzes the formative contributions related to the creation of audiovisual artistic proposals of undergraduate students in Early Childhood Education and their application in school study contexts. The educational research involved the participation of 86 students taking the subject Development of Musical Expression during the 2022-2023 school year. The audiovisual projects developed in collaborative groups are based on the needs of twelve Early Childhood Education teachers from three schools, in which they are applied and evaluated by giving feedback to students and teachers. The qualitative research design includes the organization of the study in three phases: an inquiry phase, a fieldwork phase and an evaluation phase. For data analysis, two pre-post questionnaires were used to analyze students' expectations and learning, teachers' field diaries, learning evaluation rubrics and a final discussion group. The results highlight the importance of audiovisual and digital competencies in initial teacher training in music education, the relevance of teacher creativity and the significance of contextualized didactic experiences in school settings.
[-]
[ES] Esta investigación analiza las aportaciones formativas relacionadas con la creación de propuestas artísticas audiovisuales de estudiantes de Grado en Magisterio en Educación Infantil y su aplicación en contextos ...[+]
[ES] Esta investigación analiza las aportaciones formativas relacionadas con la creación de propuestas artísticas audiovisuales de estudiantes de Grado en Magisterio en Educación Infantil y su aplicación en contextos escolares reales. La investigación educativa implicó la participación de 86 estudiantes que cursan la asignatura Desarrollo de la Expresión Musical durante el curso escolar 2022-2023. Los proyectos audiovisuales elaborados en grupos colaborativos parten de las necesidades de doce maestras de Educación Infantil de tres centros escolares, en los que se aplican y se evalúan devolviendo feedback a los estudiantes y al profesorado. El diseño cualitativo de la investigación incluye la organización del estudio en tres fases: una fase indagatoria, una fase de trabajo de campo y una fase evaluativa. Para el análisis de los datos se utilizaron dos cuestionarios pre-post que analizaron las expectativas y los aprendizajes de los estudiantes, los diarios de campo de los profesores, las rúbricas de evaluación de aprendizajes y un grupo de discusión final. Los resultados ponen en valor la importancia de las competencias audiovisuales y digitales en la formación inicial docente en la didáctica de la música, la relevancia de la creatividad docente y la significatividad de las experiencias didácticas contextualizadas en escenarios escolares.
[-]
|